Varför anlita en interimschef? Och hur påverkas styrelsearbetet?
Johan Seltborg pratar bland annat om:
- Vad är interimsledarskap?
- När är det bra att anlita en interimschef?
- Vilka är de viktigaste framgångsfaktorerna?
- Hur ger man interimschefen rätt förutsättningar att lyckas?
- Hur påverkas styrelsearbetet?
Interimsledarskap har de senaste 10 åren vuxit fram som ett naturligt alternativ till att anställa och att ta in konsulter. Behovet uppstår till exempel när en nyckelperson hastigt slutar, när företag behöver genomföra en turnaround eller står inför en specifik utmaning. Vanliga roller är CFO, VD, HR-chef, COO, men interimsledare förekommer i praktiskt taget alla ledande roller.
Ofta är styrelsen direkt eller indirekt involverad i beslut och tillsättning av interimschefen, i synnerhet i små och medelstora ägarledda företag. Interimsledarskap är ett annorlunda sätt att arbeta, som ett eget yrke och det finns många fallgropar även för erfarna ledare och styrelser.
Johan Seltborg jobbar som interimschef sedan fyra år och har haft uppdrag som vd och försäljningschef i vitt skilda branscher. Han har rapporterat till fem olika styrelser och kan konstatera att en styrelse med kunskap och erfarenhet av interimsledarskap kan ha en avgörande betydelse för hur lyckat uppdraget blir och därmed vilken utväxling bolaget får på sin investering. Johan har också varit med och anlitat interimschefer i rollen som styrelseledamot.
Johan är aktuell med boken ”Ledarskap på besök – 15 framgångsfaktorer för att lyckas som interimschef”. Boken är en praktisk och underhållande guidebok som riktar sig till interimschefer och uppdragsgivare.
Medlemmar får kallelse på mail eller anmäler sig genom att logga in på sin profilsida.
Varmt välkommen!
Styrelsen i Boarding for Success